anthems


matteprovet i morse gick helt okej faktiskt
jag blir sådär sjukt nervös och förväntar mig alltid det värsta
men det gick ganska bra ändå
och vi hade vår sista lektion med emilia och jag kommer faktiskt sakna henne
visst, hon är lite dryg emellanåt, men hon är faktiskt en väldigt bra lärare
dock är jag något skeptisk till hennes namnval till barnet
men ja, om sagas kompisar kan heta rut och elsa och kurt så är de
nog inte så utmärkande

sedan jag slutade tidigt och tränade på gerda
jag har sjukt mycket träningsvärk i handlederna igen vilket är frustrerande eftersom 
man inte kan stretcha dem 
i alla fall vet jag inget sätt att göra det på 
jag kanske ska dit imorgon igen om jag orkar och sedan ska oskar följa med mig
i helgen 
det är lite läskigt eftersom jag inte har varit i det stora gymmet tidigare men rimligtvis 
ser utrustningen likadan ut 
och jag räknade; i april tränade jag 11 gånger, så tre gånger i veckan alla veckor utom 
den sista i månaden 
i maj satsar jag på tre eller fyra gånger de veckor jag är hemma och sedan får jag simma
eller springa eller vad som helst medan vi är på mallorca
annars kommer jag dö både av värmeslag och ångestattacker eller något åt det hållet

men ja, gerda är bra
man ser skillnad på kroppen trots att jag går upp i vikt, vilket är lite psykande
överlag är det i alla fall bra


jag och mamma pratade om burmakatastrofen innan 
det är helt sjukt egentligen; de lägger 2% av landets bnp på sjukvård och 40% på militären 
i och för sig är det ju en militärregim som styr landet men de har verkligen inte 
möjlighet att klara en katastrof som är så här stor
dessutom så låter ju inte regeringen hjälporganisationer komma in i landet, trots att man 
har förkortat väntetiden för visum från tre veckor till drygt tre dagar
och de har verkligen noll åtgärdsplaner och som det är nu kan man inte ens ta sig till alla 
drabbade eller hjälpa de närmre en miljon hemlösa
ytterligare en absurd sak är att regeringen första dödstalssiffra var 400 personer
nu gissar man att det kan vara drygt 100 000 människor och dödstalen stiger eftersom man inte 
har tillgång till sjukvård, hjälporganisationer kommer inte in, risodlingarna har förstörts, lik 
ruttnar i vatten och på gator och sprider sjukdomar och dödliga epidemier kommer 
utbryta inom snart framtid och det kommer skörda ännu fler människoliv

jag känner mig lite osympatisk dessutom 
när jag läser om de 100 000 döda så känns det liksom för overkligt
min reaktion blir mest: hm, okej? 
fast när det står att det ligger döda hundar på gatorna och att djurlik flyter runt i vattnet
blir jag alldeles kall och gråtfärdig
det är ganska hemskt men ofta reagerar jag mer på att ett djur far illa än när en människa gör det 
djur är liksom så försvarslösa och oskyldiga 
människor är relativt hemska
nu har jag mest dåligt samvete och jag borde verkligen sova
så, godnatt. 

 
(flygfoto över burma) 


Kommentarer
Postat av: klaus

ja människor är hemska

det är liksom äckligt

katastrofer är ju inte vårt fel

men krig och annat

som dödar och vi förstör naturen hela tiden

mer än något annat

som om jorden tillhörde oss

2008-05-08 @ 17:36:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0